تاریخچه بازی ها, آموزش بازی

بازی مار و پله

بازی مار و پله

بازی مار و پله که در اصل با نام Moksha Patam شناخته می شوند ، یک بازی تخته ای باستانی هند برای دو یا چند بازیکن است که امروزه به عنوان یک کلاسیک جهانی شناخته می شود.  این بازی روی تخته بازی با مربع های مشبک و شماره گذاری شده انجام می شود. تعدادی “نردبان” و “مار” روی تابلو به تصویر کشیده شده اند که هر کدام دو مربع تخته خاص را به هم متصل می کنند. هدف از این بازی این است که از قسمت اول (مربع پایین) تا انتها (مربع بالایی) از قطعه بازی خود استفاده کنید ، که از نردبان بالا رفتن کمک می کند اما در اثر سقوط مارها مانع آن می شود.

این بازی یک مسابقه ساده و مبتنی بر شانس بسیار زیاد است و در بین کودکان خردسال محبوب است. این نسخه تاریخی ریشه در دروس اخلاقی داشت که در آن پیشرفت یک بازیکن به سطح بالا نشان دهنده یک سفر زندگی پیچیده توسط فضیلت ها (نردبان ها) و رذایل (مارها) بود. این بازی همچنین با نام های دیگری از جمله Chutes and Ladders ، Bible Ups and Downs و غیره به فروش می رسد ، برخی از آنها دارای نقش اخلاقی هستند. اخلاقی Chutes and Ladders توسط میلتون بردلی از سال ۱۹۴۳ منتشر شد.

این بازی با نام Moksha Patam در هند باستان محبوب بود. همچنین با فلسفه سنتی هندو در تضاد کارما و کاما یا سرنوشت و آرزو همراه بود. بر سرنوشت تأکید داشت ، در مقابل بازیهایی مانند پاچیسی ، که زندگی را آمیزه ای از مهارت (اراده آزاد [۸]) و شانس متمرکز می کرد. ایده های اساسی بازی الهام گرفته از نسخه ای است که در انگلیس ویکتوریا در سال ۱۸۹۲ معرفی شد. این بازی همچنین به عنوان ابزاری برای آموزش تأثیر کارهای خوب در مقابل بد تفسیر و استفاده شده است. تابلو با تصاویر نمادین پوشانده شده بود ، در بالای آن خدایان ، فرشتگان و موجودات باشکوه قرار داشتند ، در حالی که بقیه تخته با تصاویر حیوانات ، گلها و مردم پوشانده شده بود. این نردبان ها فضیلت هایی از قبیل سخاوت ، ایمان و فروتنی را نشان می دادند ، در حالی که مارها رذیلت هایی مانند شهوت ، عصبانیت ، قتل و دزدی را نشان می دادند. درس اخلاق بازی این بود که فرد می تواند از طریق انجام کار خوب به نجات (موکشا) برسد ، در حالی که با انجام شرارت فرد به عنوان شکل های پایین زندگی دوباره متولد می شود. تعداد نردبانها از تعداد مارها کمتر بود زیرا یادآوری این است که پیمودن مسیر خوب بسیار دشوارتر از مسیر گناهان است. احتمالاً رسیدن به آخرین میدان (شماره ۱۰۰) نشان دهنده دستیابی به موکشا (رهایی معنوی) است.

بازی مار و پله

آموزش ساده و کلی بازی مار و پله:

برای شروع بازی باید تاس بیندازید ، هر عددی که آمد باید به تعداد اون عدد روی خانه های صفحه بازی که شماره گزاری شده حرکت کنید.

در صورتی که در خانه ای قرار گرفتید که ابتدای نردبام قرار دارد شانس با شما یار بوده است و شما میتوانید از نردبام بالا بروید و در خانه های بالاتر قرار بگیرید و در صورتی که در خانه ای قرار گرفتید که سر مار قرار دارد ، شما مجبورید در امتداد همان مار حرکت کنید و به خانه های پایینتر برگردید.

البته این بازی بیش از هر چیز دیگری به شانس و اقبال شما بستگی دارد.

بیشتر بخوانید : بازی اتللو

یک فکر در مورد “بازی مار و پله

  1. Roya گفت:

    جالب بود

  2. سعید کاظمی گفت:

    صفحه دوم رو
    افففففف

  3. قاسم رضایی گفت:

    برای خرید اون مار و پله ای که تو تصویر دوم گذاشتین,باید چجوری اقدام کنیم؟

    1. سعید کاظمی گفت:

      دومی رو بیارید من خودم ۲۰ ۳۰ تا ازش میخام
      به همه هدیه میدمممم
      خیلی خوبه

  4. جواد رضایی گفت:

    یادش بخیر
    چقد تو تاس انداختن همدیگه رو اذیت می کردیم ..

  5. سجاد غفاری گفت:

    هعععی یادش بخیر..🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *