معرفی بازی ها, مقاله

بازی GO (برو)

بازی GO- بازی برو

GO (برو)

Go یک بازی تخته ای استراتژیک انتزاعی برای دو بازیکن است که هدف آن احاطه قلمرو بیشتر از حریف است. این بازی بیش از ۲۵۰۰ سال پیش در چین اختراع شده است و اعتقاد بر این است که قدیمی ترین بازی تخته ای است که به طور مداوم تا امروز برگزار می شود. یک نظرسنجی در سال ۷۵ توسط ۷۵ کشور عضو فدراسیون بین المللی Go نشان داد که بیش از ۴۶ میلیون نفر در سراسر جهان هستند که می دانند چگونه بازی کنند و بیش از ۲۰ میلیون بازیکن فعلی ، اکثر آنها در شرق آسیا زندگی می کنند .

زمان شروع فعالیت =سلسله ژو برای ارائه

ژانر (ها)=بازی روی صفحه،چکیده بازی استراتژی

بازیکنان=۲

زمان راه اندازی=حداقل

زمان بازی=گاه به گاه: ۲۰-۹۰ دقیقه //حرفه ای: ۱-۶ ساعت

شانس تصادفی=هیچ // یک

مهارت های مورد نیاز=استراتژی ، تاکتیک ها ، مشاهده ها

قطعات بازی به نام سنگ . یک بازیکن از سنگ های سفید و دیگری از سیاه استفاده می کند. بازیکنان به نوبت سنگ ها را در تقاطع های خالی ( نقاط ) یک تخته قرار می دهند . به محض قرارگیری روی تخته ، ممکن است سنگها جابجا نشوند ، اما اگر سنگ (یا گروهی از سنگها) با سنگهای مخالف در تمام نقاط مجاور متعامد احاطه شده باشد ، سنگها از صفحه برداشته می شوند ، در این صورت سنگ گرفته می شود . این بازی ادامه می یابد تا زمانی که هیچ یک از بازیکنان بخواهند حرکت دیگری انجام دهند. هنگامی که یک بازی به پایان می رسد ، برنده با محاسبه قلمرو احاطه شده هر بازیکن به همراه سنگ های دستگیر شده و کامی تعیین می شود(امتیازات بازیکنان با سنگهای سفید به عنوان جبران برای بازی دوم به امتیازات بازیکنان اضافه می شود). همچنین ممکن است بازی ها با استعفا خاتمه یابد.

هیئت مدیره استاندارد بازی برو یک ۱۹ × ۱۹ شبکه خطوط، شامل ۳۶۱ نقطه است. افراد مبتدی غالباً روی تخته های کوچکتر ۹ × ۹   و  ۱۳ × ۱۳ بازی می کنند و شواهد باستان شناسی نشان می دهد که این بازی در قرن های گذشته روی تخته ای با شبکه ۱۷ ۱۷ ۱۷ انجام می شده است. با این حال، تخته با یک شبکه ۱۹ × ۱۹ استاندارد در زمان این بازی رسیده تبدیل شده بود کره در قرن ۵ میلادی و ژاپن در قرن ۷.

بررسی اجمالی بازی GO

Go یک بازی خصمانه است و هدف او این است که یک منطقه بزرگتر از تخته را با سنگهای شخص احاطه کند. با پیشرفت بازی ، بازیکنان سنگ ها را روی تخته قرار می دهند تا نقشه ها و مناطق بالقوه را ترسیم کنند. مسابقات بین سازندهای مخالف اغلب بسیار پیچیده است و ممکن است منجر به انبساط ، کاهش ، یا جذب عمده و از بین رفتن سنگهای سازنده شود.

یک اصل اساسی Go این است که یک گروه از سنگها باید حداقل یک نقطه باز هم مرز با گروه داشته باشند ، که به عنوان یک آزادی شناخته می شود ، تا در صفحه بمانند. یک یا چند آزادی محصور در یک گروه چشم نامیده می شود ،و گروهی با دو یا چند چشم را نمی توان اسیر کرد ، حتی اگر محاصره شود. گفته می شود که چنین گروه هایی بدون قید و شرط زنده هستند .

استراتژی کلی این است که قلمرو خود را گسترش دهید ، به گروه های ضعیف حریف حمله کنید (گروه هایی که می توانند کشته شوند) و همیشه مراقب وضعیت زندگی گروه های خود باشید. آزادی گروه ها قابل شمارش است. موقعیت هایی که گروه های متضاد متقابل باید یکدیگر را اسیر کنند یا بمیرند ، نژادهای تسخیر کننده یا سمئی نامیده می شوند . در یک مسابقه تسخیر ، گروهی که از آزادی بیشتری برخوردار هستند در نهایت می توانند سنگ های حریف را بدست آورند. گرفتن نژادها و عناصر زندگی یا مرگ از چالش های اصلی Go است.

اگر فکر می کنند دیگر فرصتی برای بازی سودآور وجود ندارد ، بازیکنان ممکن است به جای سنگ انداختن از آن عبور کنند.این بازی با پایان دادن هر دو بازیکن یا زمانی که یک بازیکن استعفا می دهد ، بازی پایان می یابد . به طور کلی ، برای به ثمر رساندن بازی ، هر بازیکن تعداد نقاط اشغال نشده را که توسط سنگ های خود احاطه شده است ، می شمارد و سپس تعداد سنگهایی را که توسط حریف گرفته می شود ، کم می کند. بازیکنی که امتیاز بیشتری کسب کند ، برنده بازی است.

در مراحل ابتدایی بازی ، بازیکنان به طور معمول موقعیت ها (یا پایه ها ) را در گوشه ها و اطراف کناره های تخته ایجاد می کنند. این پایه ها به ایجاد سریع شکل های قوی که گزینه های زیادی برای زندگی دارند (زنده ماندن برای گروهی از سنگ ها که مانع از صید آنها می شوند) و ایجاد تشکیلات برای قلمرو بالقوه کمک می کنند. بازیکنان معمولاً از گوشه ها شروع می کنند زیرا ایجاد زمین با کمک دو لبه تخته آسان تر است.

دام ( Dame ) نقاطی هستند که در میان دیواره های مرزی سیاه و سفید قرار دارند و به همین ترتیب برای هیچ یک از طرفین هیچ ارزشی ندارند. سکی ها جفت متقابلاً زنده ای از گروه های سفید و سیاه هستند که هیچ کدام دو چشم ندارند. KO (چینی و ژاپنی:劫) یک شکل تکرار موقعیت است که ممکن است با حرکت مجبور جاهای دیگر رقابت است. پس از اجرای حرکت اجباری ، ممکن است “کو” پس گرفته شود و به موقعیت اصلی خود بازگردد. برخی از مبارزات ko ممکن است مهم باشد و برای زندگی یک گروه بزرگ تصمیم گیری کند ، در حالی که ارزش بعضی دیگر فقط یک یا دو امتیاز است. برخی از مبارزات ko هنگامی که تنها یک طرف چیزهای زیادی برای از دست دادن دارد ، به عنوان پیک نیک شناخته می شود . ژاپنی ها آن را hanami ko می نامند.

بازی با دیگران معمولاً نیاز به آگاهی از قدرت هر بازیکن دارد که با رتبه بازیکن نشان داده می شود (از ۳۰ کیو به ۱ کیو ، سپس ۱ دان به ۷ دان و سپس ۱ دان طرفدار به ۹ دان حرفه ای). اختلاف درجه ممکن است با نقص جبران شود – سیاه اجازه دارد دو یا چند سنگ را روی تخته قرار دهد تا قدرت بیشتر سفید را جبران کند. مجموعه قوانین مختلفی (کره ای ، ژاپنی ، چینی ، AGA و غیره) وجود دارد که تقریباً کاملاً معادل هستند ، به استثنای موقعیت های خاص خاص.

1 IPPEOIPpuAg RsOUjkMBMA

قوانین

گذشته از ترتیب بازی (حرکات متناوب ، ابتدا سیاه حرکت می کند یا یک نقص می گیرد) و قوانین امتیازدهی ، اساساً فقط دو قانون در Go وجود دارد:

قانون ۱

(قانون آزادی) می گوید که هر سنگی که روی تخته باقی مانده باید حداقل دارای یک نقطه باز (یک آزادی ) باشد که به طور مستقیم به صورت مجاور (بالا ، پایین ، چپ یا راست) مجاور باشد ، یا باید بخشی از یک گروه متصل باشد که حداقل یک نقطه باز (آزادی) در کنار آن دارد. سنگها یا گروههایی از سنگهایی که آخرین آزادی خود را از دست می دهند از صفحه برداشته می شوند.

قانون ۲

( قانون ko ) بیان می کند که سنگهای روی تخته هرگز نباید موقعیت قبلی سنگها را تکرار کنند. حرکاتی که چنین کاری انجام می دهند ممنوع است و بنابراین فقط حرکت به جای دیگری از صفحه مجاز است که بچرخد.

تقریباً تمام اطلاعات دیگر در مورد نحوه انجام بازی ، ابتکاری است ، به این معنی که اطلاعات مربوط به نحوه بازی به جای یک قاعده آموخته شده است. سایر قوانین خاص هستند ، زیرا از طریق مجموعه قوانین مختلفی بوجود می آیند ، اما دو قانون فوق تقریباً همه بازی های انجام شده را شامل می شوند.

اگرچه تفاوت های جزئی بین مجموعه قوانین استفاده شده در کشورهای مختلف وجود دارد ،  به ویژه در قوانین امتیازدهی چین و ژاپن ، این تفاوت ها تاکتیک ها و استراتژی بازی را تحت تأثیر قرار نمی دهد.

به جز مواردی که ذکر شد ، قوانین اساسی ارائه شده در اینجا مستقل از قوانین امتیازدهی استفاده شده معتبر هستند. قوانین امتیازدهی به طور جداگانه توضیح داده شده است. اصطلاحاتی را که برای آنها معادل انگلیسی آماده وجود ندارد ، معمولاً با نام ژاپنی آنها می خوانند.

gettyimages 498101328

تاکتیک ها

تاکتیک های متفاوتی در بازی Go وجود دارد مانند  نبرد فوری بین سنگ ها ، گرفتن و نجات سنگ ها ، زندگی ، مرگ  و… که چند مورد را در فراهوش برای شما توضیح میدهیم :

چندین سازه تاکتیکی با هدف گرفتن سنگ وجود دارد. اینها اولین چیزهایی است که بازیکن بعد از درک قوانین یاد می گیرد. شناخت این احتمال که با استفاده از این تکنیک ها می توان سنگ ها را گرفت ، یک گام مهم به جلو است.

ابتدایی ترین تکنیک نردبان است . برای گرفتن سنگ در یک نردبان ، یک بازیکن از یک سری تهدیدهای ضبط ثابت (آتاری) استفاده می کند تا حریف را مجبور به الگوی زیگزاگ کند ، همانطور که در نمودار مجاور نشان داده شده است. تا زمانی که این الگو در طول مسیر به سنگهای دوستانه برخورد نکند ، سنگهای موجود در نردبان نمی توانند از گرفتن آن جلوگیری کنند. بازیکنان باتجربه بی فایده بودن ادامه الگو را تشخیص می دهند و در جای دیگری بازی می کنند. وجود یک نردبان روی تخته به بازیکن این امکان را می دهد که در مسیر نردبان سنگ بازی کند ، در نتیجه تهدید به نجات سنگ آنها می شود و مجبور به پاسخ می شود. چنین حرکتی نردبان شکن نامیده می شود و ممکن است یک حرکت استراتژیک قدرتمند باشد. در نمودار ، سیاه گزینه بازی کردن یک نردبان را دارد.

سومین تکنیک برای گرفتن سنگ ها snapback است .  در یک ضربه محکم و ناگهانی ، یک بازیکن اجازه می دهد تا یک سنگ گرفته شود ، سپس بلافاصله در نقطه ای که قبلا توسط آن سنگ اشغال شده بود بازی می کند. با این کار ، بازیکن گروه بزرگی از سنگ های حریف خود را می گیرد ، در واقع به آن سنگ ها باز می گردد. یک مثال در سمت راست دیده می شود. همانند نردبان ، یک بازیکن باتجربه نیز چنین توالی ای را بازی نمی کند ، و این بی فایده بودن ضبط را می داند که فقط باید بلافاصله پس گرفته شود.

71IKyC fA9L. AC SL1000

استراتژی

این استراتژی با تأثیر جهانی ، تعامل بین سنگ های دور ، در نظر داشتن کل هیئت مدیره در هنگام جنگ های محلی و سایر مواردی که شامل بازی کلی است ، سروکار دارد. بنابراین می توان با ضرر تاکتیکی که مزیت استراتژیکی به همراه دارد ، اجازه داد.

تازه کارها اغلب با قرار دادن تصادفی سنگ روی تخته شروع می کنند ، مثل اینکه این یک بازی شانس باشد. درک درستی از چگونگی اتصال سنگ ها برای تولید قدرت بیشتر ، و سپس چند توالی اولیه باز مشترک ممکن است درک شود. یادگیری راه های زندگی و مرگ به شکلی اساسی به توسعه درک استراتژیک فرد از گروه های ضعیف کمک می کند . گفته می شود بازیکنی که هم پرخاشگرانه بازی می کند و هم می تواند از پس مشکلات برآید ، kiai یا روحیه مبارزه را در بازی نشان می دهد.

مفاهیم اساسی استراتژی

جنبه های اساسی استراتژیک شامل موارد زیر است:

اتصال: ثابت نگه داشتن سنگ های خود به این معنی است که گروه های کمتری به شکل زنده احتیاج دارند و افراد گروه کمتری برای دفاع دارند.

برش: قطع اتصال سنگهای مخالف به این معنی است که حریف برای دفاع و ایجاد شکل زندگی برای گروه های بیشتری نیاز دارد.

زنده بمانید: ساده ترین راه برای زنده ماندن ایجاد پایه در گوشه یا کنار یکی از طرفین است. حداقل ، یک گروه باید دو چشم داشته باشد (نقاط باز جداگانه) تا زنده بماند.  یک حریف نمی تواند هر دو چشم را پر کند ، زیرا چنین حرکاتی خودکشی است و در قوانین ممنوع است.

زندگی متقابل (seki) بهتر از مردن است: وضعیتی که در آن هیچ یک از بازیکنان نمی توانند روی یک نقطه خاص بازی کنند بدون اینکه به بازیکن دیگر اجازه دهند در یک نقطه دیگر بازی کند. متداول ترین نمونه این است که در مورد گروه های مجاور که آخرین آزادی های خود را دارند – اگر هر یک از بازیکنان در آزادی های مشترک بازی کند ، آنها می توانند گروه خود را به یک آزادی واحد تقلیل دهند (خود را در آتاری قرار دهند ) ، به حریف خود اجازه می دهد آن را در حرکت بعدی

مرگ: گروهی که فاقد شکل زنده هستند سرانجام با دستگیری از تخته خارج می شوند.

تهاجم: یک گروه زنده جدید در داخل منطقه ای ایجاد کنید که حریف نفوذ بیشتری داشته باشد ، به این معنی که فرد امتیاز حریف را متناسب با منطقه ای که اشغال کرده کاهش دهد.

کاهش: قرار دادن سنگ در منطقه نفوذ حریف به اندازه کافی برای کاهش مقدار سرزمینی که در نهایت بدست می آورند ، اما نه آنقدر دور که بتوان آن را از سنگهای دوستانه خارج جدا کرد.

Sente: بازی یک که حریف نیروهای فرد برای پاسخ ( Gote به ). بازیکنی که می تواند به طور منظم sente بازی کند ، ابتکار عمل دارد و می تواند جریان بازی را کنترل کند.

ایثار: اجازه دادن به یک گروه برای انجام یک نمایش یا برنامه ریزی در یک منطقه مهم تر ، بمیرد.

استراتژی درگیر می تواند بسیار انتزاعی و پیچیده شود. بازیکنان سطح بالا سالها برای بهبود درک خود از استراتژی وقت می گذارند و یک تازه کار ممکن است صدها بازی مقابل حریفان انجام دهد قبل از اینکه بتواند به طور منظم برنده شود.

اسلایم : خرید اسلایم

1 نظر در “بازی GO (برو)

  1. Mohammad Ali گفت:

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *