آموزش بازی, معرفی بازی ها

بازی cluedo ( سرنخ )

بازی cluedo ( سرنخ )

CLUEDO

شناخته شده به عنوان سرنخ در شمال امریکا ، یک است بازی رمز و راز قتل به مدت سه تا شش بازیکن (بسته به نسخه) که در سال ۱۹۴۳ توسط ابداع شد آنتونی پرات از بیرمنگام ، انگلستان . این بازی اولین بار توسط Waddingtons در انگلستان در سال ۱۹۴۹ تولید شد. از آن زمان ، چندین بار دوباره راه اندازی و به روز شده است ، و در حال حاضر توسط شرکت آمریکایی بازی و اسباب بازی Hasbro متعلق به انتشار و انتشار آن است.

طراح (ها) = آنتونی ای پرات

ناشر (ها) = Hasbro برادران  ،  Waddingtons ، Parker ، Winning Moves Games USA

تاریخ انتشار = ۱۹۴۹ , ۷۲ سال پیش

بازیکنان = ۲-۶ بازیکن / ۳-۶ بازیکن

(نسخه ها متفاوت است)

زمان راه اندازی = ۵ دقیقه

زمان بازی = ۱۰ تا ۶۰ دقیقه

شانس تصادفی =  کم ( تاس )

رده سنی = ۸+

مهارت های مورد نیاز = کسر

 

هدف از این بازی این است که مشخص کنیم چه کسی قربانی بازی را به قتل رسانده است ، جایی که جرم اتفاق افتاده است و کدام سلاح استفاده شده است. هر بازیکن با حرکت استراتژیک در اطراف یک تخته بازی که نمایانگر اتاق های یک عمارت است و جمع آوری سرنخ هایی درباره شرایط قتل از سایر بازیکنان ، نقش یکی از شش مظنون را بر عهده می گیرد و سعی در استنباط پاسخ صحیح دارد.

 

تعداد زیادی بازی ، کتاب ، فیلم ، سریال تلویزیونی و یک نمایش موزیکال به عنوان بخشی از امتیازات Cluedo منتشر شده است . چندین spinoff با شخصیت های اضافی مختلف ، سلاح ها و اتاق ها یا بازی های مختلف منتشر شده است. بازی اصلی با عنوان “بازی کارآگاه کلاسیک” به بازار عرضه می شود و اسپین آف های مختلف همه با شعارهای مختلف متمایز می شوند.

 

 

در سال ۲۰۰۸ ، Cluedo: Discover the Secrets (با تغییراتی در صفحه ، گیم پلی و شخصیت ها) به عنوان یک spinoff مدرن ایجاد شد ، اما در رسانه ها و طرفداران بازی اصلی مورد انتقاد قرار گرفت. Cluedo: The Classic Mystery Game سپس در سال ۲۰۱۲ معرفی شد ، و به فرمول کلاسیک پرات بازگشت اما چندین تنوع را به آن اضافه کرد.

 

photo 2021 05 07 08 48 27

 

  • بازی

تجهیزات

این بازی متشکل از یک صفحه است که اتاق ها ، راهروها و گذرگاههای مخفی یک خانه روستایی انگلیسی به نام Tudor Mansion (به نام Tudor Close ، Tudor Hall ، Arlington Grange ، Boddy Manor یا Boddy Mansion در برخی از نسخه ها) را در هامپشایر انگلیس نشان می دهد ، ۱۹۲۶. جعبه بازی همچنین شامل چندین قطعه بازی رنگی برای نشان دادن شخصیت ها ، وسایل کوچک سلاح قتل ، دو تاس شش ضلعی ، سه مجموعه کارت (توصیف اتاق ها ، شخصیت ها یا سلاح های فوق الذکر) ، کارت های راه حل و یک پاکت (یا یک آینه) است. در برخی از نسخه ها) شامل یک کارت از هر مجموعه کارت ، و aDetective’s Notes pad که روی آن لیستی از اتاق ها ، سلاح ها و شخصیت ها چاپ شده است ، بنابراین بازیکنان می توانند در طول بازی یادداشت های مفصلی را نگه دارند.

 

 شخصیت ها

مقتول قتل در این بازی در نسخه انگلیسی به ” دکتر بلک ” و در نسخه های آمریکای شمالی “آقای بادی” معروف است.

نشانه بازیکنان معمولا پلاستیکی آلت و یا مجسمه ؛ نسخه استاندارد Cluedo شش نفر از این مظنونان را دارد:

  1. خانم اسکارلت (دومین “T” در نسخه های آمریکای شمالی پس از ۱۹۶۳ حذف شد). او با یک نشانه قرمز نشان داده شده است.
  2. Rev Green (“آقای سبز” در آمریکای شمالی). او با یک نشانه سبز نشان داده شده است.
  3. سرهنگ خردل. او با یک نشانه زرد نشان داده شده است.
  4. پروفسور آلو او با یک نشان بنفش نشان داده شده است.
  5. خانم طاووس او با یک نشانه آبی نشان داده شده است.
  6. خانم وایت او با یک نشان سفید نشان داده شده است.

در سال ۲۰۱۶ ، Hasbro نسخه استاندارد فعلی بازی را با شخصیت جدید ، دکتر Orchid ، جایگزین خانم وایت کرد. او با یک نشانه صورتی نشان داده شده است. سال بعد ، هاسبرو نسخه ای از Clue / Cluedo را به جای پاکت نامه با آینه ساخت.

 

سلاح

شمایل های اسلحه معمولاً از پیوتر ناتمام ساخته می شوند (به استثنای طناب که ممکن است پلاستیکی یا رشته ای باشد). نسخه های ویژه شامل نسخه های روکش طلا ، برنج و نقره استرلینگ است .

  1. شمعدان
  2. خنجر ( چاقو در برخی از نسخه های آمریکای شمالی)
  3. لوله سرب ( در نسخه های قبلی انگلستان لوله کشی سرب نامیده می شود ؛ نشانه های اولیه از سرب واقعی ساخته نشده اند و بنابراین خطر مسمومیت با سرب را به همراه دارند )
  4. Revolver (اولین بار در انگلستان به عنوان یک تپانچه نیمه اتوماتیک ، Dreyse M1907  و در آمریکای شمالی به عنوان یک تپانچه Colt M1911 به تصویر کشیده شد .)
  5. طناب زدن
  6. آچار ( در نسخه های آمریکای شمالی به صورت آچار میمون به تصویر کشیده شده است ؛ و در برخی از نسخه های سنتی انگلستان یک کلید واژه باز )

 

 

اتاقها

در عمارت ۹ اتاق وجود دارد که می تواند در آن قتل صورت بگیرد ، آن را به صورت دایره ای شکل روی صفحه بازی گذاشته و با مسیرهایی که با فضاهای بازی روی هم قرار گرفته اند ، جدا شده است. هر چهار اتاق گوشه ای حاوی یک گذرگاه مخفی است که به اتاق گوشه مورب مقابل نقشه منتهی می شود. اتاق مرکزی (که اغلب به آن Cellar یا Stairs گفته می شود) برای بازیکنان غیرقابل دسترسی است ، اما حاوی پاکت محلول است و در غیر این صورت در هنگام بازی استفاده نمی شود. فضاهای رنگی “شروع” محیط بیرونی را که با نشانه مشکوک هر بازیکن مطابقت دارد محاصره می کنند. هر شخصیت از فضای رنگی مربوطه شروع می شود.

 

photo 2021 05 07 08 48 30

  • قوانین

 

در ابتدای بازی ، سه کارت – یک مظنون ، یک اتاق و یک سلاح – به طور تصادفی انتخاب می شوند و در یک پاکت مخصوص قرار می گیرند ، به طوری که هیچ کس نمی تواند آنها را ببیند. این کارت ها نشان دهنده راه حل هستند. بقیه کارتها بین بازیکنان توزیع می شود.

 

به بازیکنان دستور داده می شود که نزدیکترین نشانه را به خود اختصاص دهند. در نسخه های قدیمی ، بازی با خانم اسکارلت آغاز می شود و در جهت عقربه های ساعت پیش می رود. در نسخه های مدرن ، همه بازیکنان قالب / تاس را می چرخانند و بالاترین تعداد بازی را شروع می کنند ، بازی دوباره در جهت عقربه های ساعت پیش می رود. بازیکنان قالب / تاس را می چرخانند و در طول فضاهای راهروی تخته یا بر اساس اتاق وارد می شوند.

 

هدف از این بازی استنباط جزئیات قتل ، یعنی کارتهای موجود در پاکت نامه است. شش شخصیت وجود دارد، شش سلاح قتل و نه اتاق ، بازیکنان را با ۳۲۴ امکان مواجه می کند. به محض ورود بازیکن به اتاق ، ممکن است پیشنهادی درباره جزئیات ، نام بردن از مظنون ، اتاقی که در آن هستند و اسلحه ارائه دهند. به عنوان مثال: “من به پروفسور آلو ، در اتاق ناهار خوری ، با شمعدان مشکوک هستم.” پیشنهادات بازیکن باید شامل اتاقی باشد که هم اکنون در آن هستند و ممکن است در راهروها ارائه نشود. نشانه های مظنون و سلاح پیشنهادی بلافاصله به داخل آن اتاق منتقل می شوند ، درصورتی که هردو از قبل وجود نداشته باشند. پیشنهاد رمز حریف یک استراتژی هیئت مدیره قانونی است؛ به همین ترتیب آیکون های سلاح ، هر چند باطنی است. یک بازیکن حتی ممکن است خودش را به عنوان قاتل پیشنهاد دهد و ممکن است کارت هایی در دست خود باشد.

 

هنگامی که بازیکن پیشنهادی را ارائه می دهد ، از دیگران خواسته می شود که آن را رد کنند. اگر بازیکن در سمت چپ آنها از هر سه کارت نام برده نگه دارد ، آن بازیکن باید به طور خصوصی یکی از کارت ها را به آنها نشان دهد. در غیر این صورت ، روند در جهت عقربه های ساعت در اطراف میز ادامه می یابد تا زمانی که یکی از بازیکنان اتهام را رد کند ، یا کسی نمی تواند این کار را انجام دهد. نوبت بازیکن به طور معمول پس از اتمام پیشنهاد او به پایان می رسد.

 

بازیکنی که معتقد است آنها عناصر صحیح را تعیین کرده اند ، ممکن است نوبت خود را به اتهام وارد کند. این اتهام می تواند شامل هر اتاقی باشد ، لزوماً اتاقی که بازیکن پخش کرده باشد (در صورت وجود) ، و ممکن است بلافاصله پس از پیشنهاد مطرح شود. بازیکن متهم به طور خصوصی سه کارت را در پاکت چک می کند. اگر آنها با این اتهام مطابقت داشته باشند ، بازیکن آنها را به همه نشان می دهد و برنده می شود. در غیر این صورت ، آنها آنها را به پاکت بازمی گردانند و ممکن است برای باقی مانده از بازی حرکت نکنند و یا پیشنهادها / اتهاماتی را مطرح نکنند. در واقع ، “از دست دادن”. با این حال ، بازیکنان دیگر می توانند هنگام ارائه پیشنهادات ، رمزهای خود را به اتاق منتقل کنند و برای رد پیشنهادات ، باید به طور خصوصی کارت نشان دهند. بازیکنی که در حالی که جلوی درب اتاق را می گیرد متهم به دروغ می شود باید به داخل آن اتاق برود تا دیگران بتوانند وارد آن شوند و از آنجا خارج شوند. اگر همه بازیکنان به جز یک بازیکن اتهام نادرستی را وارد کرده باشند ، بازیکن باقیمانده به طور خودکار برنده می شود.

 

اگر پیشنهاد یک بازیکن نشانه بازیکن دیگری را به داخل یک اتاق آورده باشد ، در صورت تمایل بازیکن دوم هنگامی که نوبت به او می رسد می تواند پیشنهاد خود را در اتاق ارائه دهد. در غیر این صورت ، ممکن است آنها از اتاق خارج شوند و اگر می توانند به اتاق دیگری برسند ، مطابق معمول در آن پیشنهاد دهید. در نسخه آمریکایی ، بازیکنان مجاز نیستند که با ماندن در یک اتاق مکرراً پیشنهاد دهند. اگر آنها می خواهند پیشنهاد دیگری ارائه دهند ، ابتدا باید یک چرخش را بیرون از اتاق انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *